söndag 9 september 2012

Mitt Kök


I torsdags öppnade mässan "Mitt Kök" i Göteborg. Den går parallellt med "Hem&Villa".

Inträdet på 140 kr berättigar till entré till de båda mässorna. Mitt fokus låg helt och hållet på "Mitt Kök". Jag betalade ytterligare 80 kr för att få låna ett vinglas och erhålla fem dryckesbiljetter. Det fanns en hel del trevliga saker att prova så jag fick lägga ut 50 kr för att få ytterligare fem dryckes biljetter.



Det gavs möjlighet att prova öl, cider, whiskey och vin. Allt betalades med dryckesbiljetter köpta enligt ovan. Ibland räckte det med en kupong i andra fall blev betalning flera dryckesbiljetter. Jag var endast fokuserad på vinutbudet.  Jodå, det fanns även utställare av ost, kött, korvar mm.
Är man som jag född och uppväxt i Göteborg, så minns man "Dagens Hushåll". Provning av viner fanns inte på världskartan på den tiden, så något har hänt i landet Sverige.

Bland dryckesutställarna fanns så väl vanliga importörer som säljer sina produkter via Systembolaget som rena e-handlare. En del hade ett tämligen trist utbud, men det fanns andra med ett ganska så spännande sortiment.

Vinunic hade ett brett utbud av viner. Jag provade ett par av de röda. Ett vin som jag föll för var Barrua 2009. Ett vin från Sardinien.

Jag provade 2003:an förra året och blev då förtjust i det här vinet. Du kan läsa mina tankar här. Årgång 2009 känns väldigt ung, men här finns toner som jag direkt faller för. Smaken domineras av mörka körsbär, blåa plommon, kryddor och en jordig touch. Gott om tanniner. Ett par år i källaren och det blir kanon. Väl hemma försöker jag göra en beställning, men vinet går inte att hitta via Systembolagets sökfunktion. Jag mailar importören Vinunic och frågar efter vinet. Idag söndag har jag ännu inte fått svar.








Jag hade också en trevlig pratstund med xwine. En vinbutik på nätet. De har fått goda vitsord i en artikel i GP i somras, men också av Magnus Reutherdal.


Jag provar en bas Valpolicella från Fratelli Vogadori av årgången 2010. Druvorna är Corvina, Rondinella, Corvinone och lite Oseleta.
Trevlig doft av körsbär, blommor och peppar.
Smaken är frisk och med en trevlig syra. Röda körsbär och lite örter dominerar. Ett lätt vin som passar bra till enkla pastarätter och pizza. Servera det gärna lite svalt.
Ett lovande vin som gör det värt att testa deras amarone.




Den stora behållningen hos xwine var samtalet med Mathias Kahn. Han representerade producenten
HATT et SÖNER i Champagne. Vingården klassificeras som Premier Cru, täcker flera hektar av Mont-Aimé-marken och ligger i champagnebyn Bergères-les-Vertus i Côte des Blancs.


 
Jag provade alla tre. Rosén innehåller 10% Pinot Noir. De övriga är gjorda på enbart Chardonnay.
Jag började med deras Grande Cuvée Brut. En finstämd doft av sommaräng, päron och persika. Smaken är torr och frisk med en härlig mousse. Smaken domineras av citrus, persika och aprikos. Eftersmaken är lång och här framträder också en del mineraler. Gott!
Jag gick över till Grande Cuvée Rosé. Det doftar av röda bär (smultron och lite jordgubbar) och en fin ton av citrus. Smaken går i samma riktning. Väldigt uppfriskande. Torr och svalkande. Smaken har härliga röda bär i en kompott av citrus, persika och aprikos. Jag upprepar GOTT!!
 
Flaskan i mitten är deras prestige champagne (Le grand père) av årgången 2004. Tre dryckesbiljetter fick jag betala och så kunde jag testa ett glas. Det är klart att det känns ju med en gång att det här är något extra. Betydligt elegantare och mer komplext i såväl doft som smak. Lite grapefrukt, exotiska frukter och en härlig blommighet snirklar sig upp till näsa. I gommen får man smaker som ligger i lager på lager. Äpple, grapefrukt, aprikos, lite mineraler. Mmmmm!!
 
Det är klart jag gjorde en beställning!
 
Flaskorna finns också på Systembolaget. OBS mittenflaskan är deras toppcuvée och kostar 899 kr. Köper man från xwine en låda med de tre övriga (extra brut saknas på bilden) så går den på 999 kr.
Man sparar då ca 150 kr per trepack.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar