lördag 1 juni 2013

Toscanaprovning i Köpenhamn del 1

För dryga månaden sedan fick jag en inbjudan om en Toscanaprovning i Köpenhamn. Det såg tomt ut i almanackan så jag tackade jag. I onsdagsmorse var det uppstigning kl 05 för att ta Köpenhamnståget från Kungsbacka kl 05.58. Tre och en halv timma senare steg jag av vid centralstationen i Köpenhamn och en rask halvtimmes promenad senare steg jag in i Moltkes Palae Store Festsal på Dronningens Tvaergade.
35 utställare visade upp sina viner!
Dagen till ära fick jag som bloggare bli "Giornalista"

Varje utställare hade runt fem viner de ville visa upp, så mycket spotta blev det. Nu smakade jag långt ifrån alla. Kanske hälften utav dom besökte jag. En stor variation av producenter. Några riktigt stora med en årsproduktion på ett par miljoner flaskor till riktigt små med 20 000 flaskor. Väldigt många odlar organiskt, biologiskt, biodynamiskt etc. En del är certifierade medan andra struntat i det här med certifieringen.
Jag är långt ifrån en kännare av toscanska viner, men ett par av producenterna har jag stött på tidigare. De allra flesta var dock helt okända för mig.
Jag har inte varit på så många provningar av detta formatet. Lite vilsen kan jag känna mig. Svårt att hinna göra anteckningar och några säkra omdömen efter någon klunk har jag svårt att göra. Ändå är det fascinerande. Entusiastiska producenter som visar sin uppriktiga glädje att få presentera sina viner och diskutera framtid, organiska odlingsmetoder, trender mm.

Mitt första samtal hade jag med Podere Ciona, en nykomling i branschen. En f d IT-entreprenör som som sålt sitt företag och satsat pengarna i sin stora passion vin. Jag provade tre årgångar 2006, 2008 och 2009 av hans Chianti Classico. 06:an (hans första årgång) var inget vidare, men det var tydligt vilka framsteg han gjort på tre år. Gör han även fortsättningsvis liknande kliv, då kommer 2011 och 2012 att bli riktigt intressanta. Det blir att hålla lite uppsikt på den här killen och hans viner. Den årliga produktioner av viner ligger på 21 000 fl

Podere La Chiesa
Vingården ligger på kullarna 3 mil sydöst om Pisa. Den totala produktionen uppgår till  45 000 fl. 1999 startade dom sin produktion.  Deras Sabiniano Di Casanova, som är gjord på 60% Sangiovese, 25% Cabernet Sauvignon och 15% Merlot, föll mig i smaken. Vinet har 12 månader på ekfat, men ekfaten har inte lämnat några tydliga spår. Fin, frisk och fräsch frukt. Välbalanserat, bra syra och lite lagom medgörliga tanniner.


Querciabella
I Sverige finns dom representerade i beställningssortimentet med tre viner. Importör är Prime Wine.
Redan 1988 började dom med organisk odling för att tolv år senare landa i biodynamiskodling. Den intresserade hittar mer på deras hemsida. Numera även för veganer då inga djurprodukter eller biprodukter använts ute i vingården eller i vinkällaren.
Jag fick en lång och mycket trevlig pratstund med Stephanie, den kvinnliga marknadsföringschefen. Hon fick mig, en ganska oansenlig bloggare, att känna sig ytterst betydelsefull.
Vi provade igenom fem av deras viner. Lite bilder med några korta kommentarer
Jag skulle kunna ägna ett helt blogginlägg bara om Querciabella och deras viner. Jag blev imponerad av vad jag fick smaka.



50% Chardonnay och 50% Pinot Blanco. Ett mycket friskt vin med lite vita blommor, en del tropisk frukt, persika och citrus. Här finns också lite mineraler. Vinet känns aningen slutet, men det känns att här finns det en oerhörd potential. Stephanies rekommendation är att låta vinet få något år till i källare och sedan kan du jämföra det med en bourgogne!
Atomwine säljer för 399 DKK. Finns inte hos SB







Deras baschianti gjorde stort intryck på mig. 100% Sanagiovese.
En härlig bärkompott parad med stiliga örter och elegant syra.
Atomwine säljer 2009 för 139 DKK på SB kostar den 199 kr.

Mongrana: 50% Sangiovese, 25% Cabernet Sauvignon och 25% Merlot. Kostar 99 DKK hos Atomwine och 139 hos SB.
Känns lite tunnare och mer inställsam. Jag föredrar chiantin








Camartina!!
30% Sangiovese och 70% Cabernet Sauvignon. Oj, oj, oj vilka grejer. en underbar frukt- och bärpackad doft med örter, läder och kaffetoner. Oerhörd komplex smak med sv vinbär, körsbär, örter, lakrits. Vinet är precis i sin linda.
Kostar 549 DKK hos Atomwine och 669 på SB.

Turpino.
Ett helt nytt vin, som presenteras för första gången  i Skandinavien. Inte ens importören lär ha smakat det enligt Stephanie. Hälften av druvorna kommer från Classicoområdet och den andra hälften från Maremma.
40% Cabernet Franc, 40% Syrah och 20%Merlot. I doften hittar vi violer, skogsbär, lite blod. Smaken domineras av mörka bär, örter och en hel del annat som jag inte finner ord på. Komplext med en viss elegans. Känns väldigt ung.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar