fredag 31 januari 2014

Gemma Barolo

Dagen efter den omilda tandläkarbehandlingen, för tre veckor sedan, slog ett behov av Barolo till. Snabbt ner i källaren och upp med en sort som jag tidigare inte druckit. Minns inte varför jag egentligen köpte den här. Måste förmodligen ha varit ett spontaninköp vid ett besök i Nordstans Vnkällarbutik på hösten 2009. Flaskan har blivit liggande, kanske delvis på att intresset föll drastiskt efter att ha läst det här inlägget från bloggen Goda Vinare.

2004 Gemma Barolo
Cantine Gemma grundades 1978 av Silvano Piacentini och består av 16 ha i Serralunga och Montforte d´Alba.


Det doftar av körsbär, en hel del vildhallon, lite rosor och en lätt kryddighet på slutet. Inte alls oävet.















Smaken går lite i samma stil med mogna röda bär och med en syra som fortfarande har en hyfsad pigghet. En lätt blommighet bestående av violer och rosor ligger där hela tiden i bakgrunden. Avslutet är medellångt och alldeles i sluttampen känns lite örter och kryddor. Tanninerna finns men är så avrundade och mjuka de kan bli.
En ganska enkel och snäll Barolo. Lättdrucken och mycket tillgänglig just nu.
Jag ser att jag betalade 298 kr på Bolaget, då jag inhandlade den. Även om vi tyckte den var hyfsat god, så känns priset i överkant. Speciellt när man för 125-179 MUK kan köpa en minst lika god om inte godare barolo (Cascina Cuccu) hos
Carlo Merolli

Betyg 3+

Detta var vår enda flaska. Den som ligger på några stycken ska nog börja tulla av sitt förråd för så mycket bättre tror jag inte att den här blir.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar