onsdag 26 mars 2014

Sortimentsprovning Viva Group. Pinot Noir i centrum. Del 4.

Vid tisdagens Sortimentaprovning av viner från Viva Group, där importörerna: Giertz VinimportWine MarketChris WineWine Team och Mero Wines ingår, ägnade vi åt oss prova igenom sortimentet av Bourgogner och andra Pinot Noir-viner.

Det blev en diger blandning. Här fanns en del riktigt goda, men också en del som inte föll oss såväl i smaken.

Vi startade upp med två trevliga amerikaner. Enkla men goda vardagspinoter. Lättdruckna och med en trevlig frukt.
Båda kostar 149 kr. Speciellt Buena Vista hade en fruktighet som vi föll för. Den är värd en mer noggrann test.
Richardson var riktigt bra. En Nya Zeeländare för 251 kr.
Småelegant med en trevlig och komplex eftersmak. Verkligen prisvärd.
Fransmannen i mitten är en budget PN för 79 kr. Inte alls så tokig
Ett par steg upp är Les Ursulines för 109 kr. Till det priset är den väl värd att testas.
Jean-Claude Boisset hade ett flertal av sina viner till provning.
Santenay känns ung och frisk, men också drickvänlig.
Fin röd frukt och lite örter. Den är absolut värd sina 179 kr.
Finns i SB:s beställningssortiment.
Nu har vi gått upp i pris.. Dessa kostar 319 kr resp 349 kr.
 Det är klart att komplexitet och elegans ökar. Ungdomlighet och den fina frukten attraherar mig i 2011:an.

Det första vinet i den här trion nämnde jag i bild 2. En VardagsBourgogne till ett bra pris.
Ladoix kostar 279 kr i beställningssortimentet. Den var verkligen läcker och till ett pris som är bra. En av dagens favoriter.
Det är klart att vinet till höger "1er Cru Les Charmes" har en större elegans. Fortfarande väldigt ungt och det andas klass rakt igenom. Något för den riktigt fina middagen om ett par år, men så kostar den också 599 kr i beställningssortimentet.

Den här trion var riktigt bra. Vintankar gör tummen upp, särskilt för Damodes. Dom är dessvärre inte gratis.
Priset är 501 kr, 501 kr och 301 kr.

Ytterligare ett vin från Bouchard Ainé&Fils. Budgetvarianten nämnde jag under bild 2. Den här kostar nästan det dubbla. Den landar på 144 kr. Klart att den är bättre, men vi tyckte nog att det fanns andra i samma prisklass som vi föredrog.

  
Vi avslutar med tre amerikaner. En Zinfandel från Hartford har smugit sig in. En lite lyxigare sådan till 300 kr. Den överraskar mig, då jag av någon anledning har en någon ljum inställning till just Zinfandel. Fin frukt och med en liten pepprighet. Inte alls klumpig eller syltig. Den här dricker jag gärna igen.

Mitten vinet är Buena Vista The Count Founder´s Red. Kostar 179 kr. Jag föredrar den trettio kronor billigare varianten som jag skrev om i bild 1.
Vinet till vänster, Buena Vista Carneros Pinot Noir, är det av BV:s viner jag föredrar. Lite elegantare frukt med en härlig kryddig touch. Aningens mer komplex med toner av fat, kakao, kanel och så den härliga fruktmixen av mörkt och lite ljusare drag.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar