tisdag 11 mars 2014

Sött slottsvin från Bordeaux 1988

Längst in i källarens skrymslen hittade jag en överbliven halvflaska sött vin från Graves. Den fick utgöra avslutningen på söndagsmiddagen.
Jag kan se i mitt Excellark att jag köpte det här någon gång under 1991. Det är också "Mis en bouteille par AB Vin & Spritcentralen". Ett så kallat härtappat vin. Jag skrev om detta fenomen för ett par veckor sedan.

1988 Chateau Des Peyrères.

Ett sött vin från kommunen Illats i Graves. Det har inte varit så lätt att hitta uppgifter om vinet. Jag hittar inte något på internet. Jag hittar, bland mina egna sparade gamla vintidningar ett nyhetsbrev (Dina Viner) från april 1990, där vinet har fått en fyndstämpel och att det kostade 69 kr.
Se bilder i slutet på inlägget.
Etiketten på baksidan lämnar liter info om vinåret 1988 i Bordeaux. Det gjordes så på de härtappade vinerna.

Doften är inte så stor, men vi spårar lite torkade aprikoser, aningens ananas, en svag diskret ton av kryddor och blommor.
Smaken är söt och förvånansvärd frisk. Känslan är att smakerna förmodligen var betydligt mer utvecklade för fyra-fem år sedan. Vi koncentrerar oss och hittar då torkade aprikoser, lite honung och med en svag kryddighet. Eftersmaken är inte så lång, men här finns en tydlig ton av vita blommor, aningens saffran och en markant ton av honung.
Än en gång slås vi av friskheten i vinet.

Jag har smakar bättre och såväl elegantare som mer komplexa söta viner från Bordeaux, men måste ändå tillstå att det här var lite småspännande. Gästerna gjorde tummen upp och i ett nafs var flaskan slut.

Betyg 3


Vintidning från 1990

Genomgång av den senaste månadens vinnyheter med betyg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar