torsdag 31 juli 2014

En champagnefavorit i repris. Billecart-Salmon

Detta är kanske den champagne på halvflaska som jag bloggat oftast om. För tre år sedan skrev jag om årgång 1998. Jag har skrivit om årgång 2000 bl a här.
En lustig sak med den här champagnen har varit hur den varit prissatt på Systembolaget. När jag köpte mina halvflaskor kostade dessa 299 kr och helflaskan kostade 899 kr. Detta har så småningom rättats till så halvflaskorna blivit hundralappen dyrare och helflaskan  hundralappen billigare. Just nu verkar den här cuvéen vara slutanmäld hos SB. Jag rekommenderar ändå att då och då gå in och titta på SB:s hemsida, det kan ju dyka upp en liknande prissättning igen. Det är nämligen en sjutusan till champagne.


2000 Billecart-Salmon Cuvée Nicolas Francois Billecart Brut

Det doftar trevligt av citrus, gula äpplen, kex och mineraler.
Inte så starkt, men ändå väldigt tydlig.

Smaken är härligt frisk och torr. Först känner vi citrus och gula äpplen, sedan blir syran lite mer påtaglig och de gula äpplena känns istället röda. En hel del mineraler, som har drag av krita kan vi också notera. Eftersmaken, som är lång, har en lite brödig touch och med några stänk tropisk fukt.

Vi gillar verkligen den här champagnen, dessvärre bara en halvflaska kvar.

Betyg 4+

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar