onsdag 12 november 2014

BKWine på Göteborgsbesök.


I måndags besökte Britt Karlsson från BKWine Göteborg för att presentera sin nya bok "Vinlandet Frankrike, trend och tradition".

Presentationen ägde rum på Norda Bar, Clarion Hotel Post.
Alltid roligt när det händer positiva vinrelaterade event i Göteborg.

Boken har jag skrivit om här.
Jag tog tillfället i akt och inhandlade julklappar till några av mina vinintresserade vänner.








Det bjöds även på ett par franska viner.


Ett hyggligt Bordeauxvin som ingår i Göteborgs Vinhus sortiment.
Vinet är gjort på 89% Merlot, 10% Cabernet Franc och en liten skvätt Petit Verdot.
Vinifiering på små cement- och ståltankar. Vinet får sedan vila upp sig i sex månader på ekfat.
Ett bra matvin med rejäla tanniner. Vinet känns fortfarande ungt med en bra syra och trevlig mörk frukt.
Jag går inte riktigt igång på detta, vilket ofta är fallet med mig och Bordeauxviner.



Vinet kommer från den sydligaste byn, Signargues, i Cotes du Rhone Villages. Vinet är gjort på druvan Grenache till 90% och sedan en skvätt Syrah. Vinstockarna har en ålder av 40+. Producent är ett litet kooperativ, Les Vignerons d´Estezargues, (10 medlemmar), som odlar enligt ekologiska principer. Vinet har legat mellan 8 och 10 månader på gamla franska 300 liters ekfat.
Här finns det solvarm mörk frukt, men även lite röda bär och en rejäl dos av provencalska örter. Väldigt mjuka och lena tanniner. Bra syra. Ett spännande vin, som jag gärna testar lite mer ingående.


Ett mycket ungt vin från Cotes du Rhone.
Även detta kommer från Les Vignerons d´Estezargues.
Här har man använt 50% Grenache, 26% Syrah, 20% Carignan och 4% Cinsault.
Ett lite enklare vin, lite snällare och mer inställsamt. Nej, detta var inte min kopp av te.


Vi flyttar oss lite längre  norrut i Rhonedalen till området Crozes Hermitage. Vi har ett vin som till 100% är gjort på Syrah. Vinrankorna har en medelålder på 20 år. Vinet har fått en uppfostran på 500 liters franska ekfat.
Mörka bär, lite örter, en del viol och ett avslut med steniga mineraler. Mjuka tanniner och en frisk syra. Jag testar gärna detta igen.

Åter till södra Rhone.
Här har det blandats Grenache, Mourvèdre och Syrah. Jag kan inte få fram i vilka mängder, men det känns som om grenache dominerar.
Det mesta av grenachedruvorna kommer från vingården Prébois i Orange och från en vingård i Vinsobres kommer syrahdruvorna. Jäsning har skett på rostfria ståltankar. Vinet har sedan fått ligga till sig runt ett år på stora franska ekfat.

Ett vin som andas ungdomlighet med frisk, mörk frukt, örter och kryddor. Syran är pigg. Tanninerna tar för sig utan att bli övermodiga.

Inte alls så tokigt. Ett bra vardagsvin till maten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar