onsdag 28 januari 2015

2010 Turpino från Querciabella

I slutet på maj 2013 var jag inbjuden till en Toscanaprovning i Köpenhamn. I två blogginlägg lämnade jag mina intryck från den föreställningen. Du hittar det första här.
Jag träffade då den här synnerligen trevliga trion, som guidade mig igenom Querciabellas viner.
Redan 1988 började dom med Organiskodling och sedan år 2000 är det odling enligt biodynamiska principer som gäller.
Den intresserade hittar mycket mer fakta på deras hemsida.

Detta är första årgången av det här vinet. Det introducerades på marknaden under våren 2013. När jag provade det i Köpenhamn hade det ännu inte lanserats i Skandinavien.
Vinet är gjort på druvorna Cabernet Fraqnc 40%, Syrah 40% och Merlot 20%. Ungefär hälften av druvorna kommer från en vingård i Maremma och den andra hälften från vingårdar i Greve in Chianti.

Du som vill veta mer om själva tillverkningsprocessen hittar detta här.

Färgen har en mörk rubinröd ton.

Doften andas både svalhet och värme, kanske är det det havsnära läget i Maremma som ger värme och de lite högre belägna gårdarna i Chianti som ger en svalare ton. Hur som så faller vi redan här för doften med sina röda körsbär, cederträ, svala rosor och några örtstänk.

I gommen får vi ett vin som fortfarande andas ungdomlighet. Mer elegans än kraftfullhet. Det finns en renhet över hela smakintrycket. Körsbär, örter, skogsbär och aningens viol. Här finns en fin och fräsch syra som tillsammans med väluppfostrade tanniner, som ännu inte hunnit rundats av, pekar på en lång livstid. Fortfarande känns vinet ungt och en bit från toppen. Ändå är det klart njutbart redan idag. Eftersmaken är lång med lite mörkare bär som tränger sig fram tillsammans med lakrits och några droppar balsamico av hög kvalitet.

Jag köpte mina flaskor hos Atomwine, dessvärre verkar vinet vara slutsålt där och på "Bolaget" finns det inga flaskor. Den som kan komma över några flaskor, så rekommenderar jag ett köp. Du som har några flaskor i källaren behöver inte ha bråttom. Har du många så testa gärna en idag, men det kommer att utvecklas ytterligare.

En annan som druckit och gillat är Svenssonsmakaren.

Betyg 4(+)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar