lördag 10 januari 2015

Valpolicellaprovning

Tiden rusar undan. Ju fler år man lägger bakom sig desto snabbare verkar tiden gå. 1980 började jag som lärare i ekonomiska ämnen på gymnasiet. Den första klassen jag följde i tre år, där har eleverna under 2014 fyllt 50 år. Jag har haft förmånen att få följa ett par av dessa elever lite närmare. Även om jag understundom fortfarande har tilltalsnamnet "magistern" så är kamratskapen och arbetsgemenskapen idag det fundamentala. Jo, jag fungerar som redovisningskonsult i ett bolag som drivs av två elever från just den här första klassen.

Bara (nästan) för att få chansen att ånyo få bli "magister" igen, så gav hustrun och jag JT och MW (tillsammans med sina respektive) en 50-årspresent bestående av en Valpolicellaprovning. I söndags infriades gåvan.
Det blev så klart en del katederundervisning om historia, geografi, produktionssätt mm.
En ledande del i min pedagogik har alltid varit "Learning by doing". Idag översatt till "Learning by tasting".

2012 Valpolicella Classico, Fratelli Vogadori.
Ingången till Valpolicella är för mig alltid att börja med det enklaste vinet. Rätt gjort så är detta ett riktigt trevligt vin för den vardagliga maten. Och Vogadori gör detta rätt!
Precis som när vi testade det här vinet i slutet på augusti presterar det även idag riktigt bra. Jag vill nog påstå att den här Valpolicellan är bland de bättre jag druckit det senaste året. Dryga hundralappen är ett verkligt bra pris.
Betyg 3++

Jorå, gästerna tyckte det här var en riktigt bra start på kvällen.


2007 Selezione Antonio Castagnedi
En av de bästa amaronevinerna under 300 kr. Alltid pålitlig och levererar år efter år, så även ikväll. Det har gått dryga året sedan jag senast drack 07:an och den är precis lika bra nu som .Vi känner den typiska amaronedoften av körsbär, katrinplommon, örter och kakao.
Smaken är rund och mjuk med begynnande mognadstoner samtidigt finns det en välgörande friskhet. Här finns söta, mörka körsbär, mogna björnbär, lite torkad frukt, svala örter och kakao. Små, nätta, väl avrundade tanniner bjuder ändå ett litet motstånd. Eftersmaken är lång och härlig.
Betyg 4+
Idag är det årgång 2011 som finns på "Bolaget" för 257 kr. Den är väl ung idag, men som jag skrev på Amaroneguidens hemsida: Köp den gärna idag och stoppa undan den i källaren/garderoben i två år. När du sedan tar fram den kommer du att få en vinupplevelse utöver det vanliga.

2007 Amarone Roccolo Grassi
En amarone från en av mina absoluta favoritproducenter. En kort presentation av RG har jag gjort här.
Årgång 2004 är på min topp tre lista över Amaroneviner.
2007:an levererar den också. Doften är stor och full av mörka körsbär, torkad frukt, lite örter och en hygglig dos kakao. Så här ska en amarone dofta.
I munnen får vi en amarone med rejäl kraft. Mer än vad RG brukar har.En härlig bärsamling är det första vi noterar: mörka körsbär, björnbär, hallon och så lite blå plommon. En hel del torkad frukt, lite örter och gott om mörk choklad. Syran ger en god friskhet. Tanninerna är mjuka och sammetslena. Eftersmaken är gigantisk.
Jag har druckit en flaska 2012,2013 och nu januari 2015. För varje år som gått har den tagit stora steg mot himlen. Det här är bara så gott!
Det är verkligen kul att kunna visa upp en amarone av det här slaget för vänner som gillar vin, men inte har fördjupat sig så mycket i amaronevärlden.
Betyg 5
47 euro betalade vi då vi privatimporterade den.
Gästerna var nästan lite tagna av kraften, elegansen och komplexiteten.

2007 Recioto Roccolo Grassi
Extra kul att få ha med RG:S Recioto, som jag hyllat flera gånger på bloggen bl a här och här.
Ett alldeles underbart dessertvin. Här finns en enastående elegant sötma parad med en fräsch friskhet som gör det här vinet till en vinnare, särskilt om det vankas en chokladdessert. Hustrun hade gjort en ljuvlig chokladfondant, som utgjorde en perfekt matchning.
Doft och smak då, undrar någon.
En mäktig doft av mörka bär, torkad frukt och kakao. Smaken har en friskhet från syran och de visserligen söta men också lite syrliga körsbären. Lägg därtill ordentligt med torkad frukt, aningens örter, lite kaffe och en stor portion mörk choklad. Efetrsmaken är lååååång!

Betyg 5-

Vi betalade 22 euro när vi privatimporterade våra flaskor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar