torsdag 5 mars 2015

Lördagens riojor. En verklig nostalgitrip.

1980 började jag som ekonomilärare på gymnasiet. Den första klassen jag fick på hösten kom att betyda mycket för mig. Ett flertal av eleverna har jag följt genom åren. Nu är dom fyllda 50 och jag är pensionerad från lärarjobbet. I lördags träffades tre av eleverna och jag. Alla med sina respektive.
Det bjöds på fantastisk mat. Vinet blev en riktig nostalgitrip. Rioja! Oh, vad hustrun och jag tyckte det var gott på 80-talet och det tidiga 90-talet. Så förändrades smakpreferenserna och numera är det italienska viner som ligger Vintankar närmast om hjärtat.

Faustino I Gran Reserva.


Det visade sig att värden hade tre olika årgångar av Faustino I Gran Reserva 1996,1999 och 2001.
Det här var ju en middag där jag så klart inte satt och förde anteckningar. Kommentarerna blir sådant som jag minns eller skrev ner när jag kom hem någon gång efter midnatt.

Producenten Bodega Faustino Martinez grundades 1861. Idag är dom fortfarande familjeägda och har 500 ha vingårdar i Rioja och lär var den största tillverkaren av Reserva och Gran Reserva. Med den storleken så klarar dom sin vintillverkning med egna druvor. 1968 började dom Faustino I Gran Reserva. Den görs på en druvblandning av ca 85% Tempranillo, 10% Graciano och 5% Mazuelo. Det kan skilja någon procent hit eller dit beroende på årgången. Dryga två år tillbringar vinet på fat av amerikansk ek.

Årgång 1996
Ett moget vin på gränsen till övermoget. Det doftar av läder, lite jordkällare och kompostjord. Lite mörk frukt skymtar fram då och då.
I munnen är vinet mjukt och lent. Här finns mörk frukt, den typiska dillen, vanilj och fat.
Syran är på retur och tanninerna alldeles sammetslena.
Betyg 3


Årgång 1999
Ett vin som är betydligt friskare i såväl smak som doft. Visst finns det även här en viss murrighet, men den trevliga och friska syran lyfter vinet. Tanninerna är delvis avrundade, men bjuder ett behagfullt motstånd.
De klassiska riojaingredienserna är på plats: mörk frukt, dill, lite örter, läder och hyggliga mängder fat. Det är framför allt i eftersmaken som kakao, kaffe och lite vaniljsötma ger sig tillkänna.
Betyg 3+
Årgång 2001
I doften hittar vi körsbär, mörka plommon, lite dill, en del kryddor och tydliga fat. Allt inpackat i lite mörkare eller snarare dovare toner av läder och jordkällare. Tydliga riojavibbar.

I munnen återkommer de mörka bären, lite kryddor, kakao och en del fat. En bra syra ger vinet friskhet. Vinet har en trevlig riojamjukhet utan att bli mesigt eller tamt, vilket gör att det går bra till vår köttbit. Eftersmaken är hyggligt lång och visst finns här en hel del fat, men sånt har vi inga problem med.
Detta är den av de tre årgångarna som faller mig bäst i smaken.

Betyg 4-

Just den här årgången finns på det svenska Systembolaget för 159 kr.

Jag brukar inte skriva om viner jag blivit bjuden på hos vänner och bekanta. Den här gången blev det ett undantag, då vinerna blev en resa bakåt i tiden för mig samt det mycket trevliga i att prova tre olika årgångar av en gammal bekant. Detta var tvunget att dokumenteras.

Stort tack till Mattias och Monika för den här möjligheten.
Även stort tack för den suveränt goda maten. Det blev en underbar kväll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar