söndag 10 maj 2015

Semifinaler i Champions League och 2009 Inferi.

Dags för första semifinalmötet i CL-fotbollen. Vi tar en amarone ur källaren, som vi tycker är värdigt denna veckans matcher. Precis som sedvanan bjuder så delar hustrun och jag flaskan, så att halva flaskan går åt till tisdagens match och den andra halvan till onsdagens match.
Det visade sig att de båda  matcherna höll enastående klass precis som vår amarone.
Producenten Brunelli blev en av våra favoritproducenter efter att vi besökt dom förra sommaren. Jag skrev om själva besöket på Amaroneguidens hemsida.

Låt mig slå fast med en gång att detta är en fantastisk amarone. Att 2009:an är i en enastående form. Den har fortfarande vissa ungdomliga drag, men jag upplever dessa väldigt positivt.

Doften är stor, varm och komplex. Det startar med en ljuvlig körsbärskyss, lite örter sveper förbi, en del torkad frukt (inte särskilt mycket russin mer fikon/dadlar) och en ton av kakao i slutet. Vi kan sniffa på det här länge!

I munnen är det en kraftfull och lite stramare amarone. Det där med stramare är i detta sammanhang enbart en positiv egenskap. Här finns en gedigen bra syra och lite tanniner som bjuder ett behagligt motstånd, men visst tusan är det den underbara balansen mellan den mörka frukten, finlemmade örterna, torkade frukten och den mörka chokladen som lyfter vinet till magiska höjder. Alkoholen (16%) är totalintegrerad i frukten. Eftersmaken gigantisk med härliga mörka körsbär, torkad frukt och riktigt mörk choklad, som ger ett litet bitterljuvt avslut.

Deras "Titari" 2009 har jag höjt till skyarna bl a här, men idag ger mig "Inferi" nästan samma känsla.

Betyg 5

"Inferi" årgång 2009 är om jag förstått saken rätt slutsåld hos Brunelli liksom hos det svenska "Bolaget". Nu är det årgång 2010 som gäller och den kostar 644 kr i Sverige, mina 2009:or privatimporterade jag och jag betalade då 37 euro+frakt+alkoholskatt.

I slutet på nästa vecka ska jag besöka Brunelli och provsmakar delar av sortimentet bl a de båda amaronegiganterna i version 2010. Jag återkommer lite senare med nya recensioner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar