tisdag 30 juni 2015

Cykla i Champagne dag 1

Förra tisdagen steg hustrun och jag upp 04.30. Sonen plockades upp i Göteborg och så tog vi morgonflyget till Paris.
Dottern anslöt med tåg från Bryssel och på tisdag em anlände vi med tåg till Epernay. Dottern fyllde trettio i våras och hade önskat sig en cykeltur i Champagne som present, vilket Vintankar inte hade svårt att att uppfylla.

Vi ägnade tisdagseftermiddagen åt lite rundvandring i staden, provade lite champagne och besökte den välkända butiken "Madame Salvatori".
På en av barerna gjorde vi en test av vidstående viner. Rosén och BlancdeBlancs var inte så märkvärdiga men ändå helt OK.  Millésimé 2006 var en klar klar vinnare i det här lilla testet. Riktigt god faktiskt.

Kvällens middag åts på Bistron "Le 7". Vi hade ganska höga förväntningar när vi gick hit, då vi på flera ställen läst mycket positivt om dom. Vi blev lite besvikna. Maten var helt Ok, men inte så mycket mer än så. Inget riktigt engagemang hos personalen.

Champagnen som vi hade både som aperitif och till förrätten gillade vi. 100% Chardonnay från två årgångar.  Den har lagrats i minst 36 månader. Frisk med en fin frukt och kritiga mineraler.

Kvällen avslutades på hotellet med lite kortspel och en halvflaska rosé. En mycket trevlig bekantskap. Den här dricker jag gärna igen. Det finns smultron, lite jordgubbar, finfina mineraler och en del mariekex i såväl doft som smak. Avslutet med en dos blodgrape var riktigt läcker.
På "Bolaget" kostar halvflaskan 290 kr, vi betalade 25 euro hos "Madame Salvatori".

Dottern hade dragit på sig ett ryggskott, som gjorde att de första två dagarna reste hon och modern med bil medans sonen och jag cyklade.

Första dagens cykeletapp på 43 km hade sträckningen Epernay-Damery-Chatillon-Sur-Marne-Port a Binson-Festigny-La-Chapelle-Monthodon och etappmålet Baulne-en-Brie.

Utsikt från bergsbyn Chatillon-sur-Marne.
Urban II står staty
Fram till Chatillon-sur-Marne kantades vägen av den ena vingården efter den andra. Inte så många namn som jag kände igen precis.

Resten av etappen gick genom mer traditionella jordbrukstrakter, där vägen kantades av diverse grödor.
Utbudet av matställen i de byar vi passerade var obefintligt, så vatten och några chokladbitar fick utgöra lunch.

Sonen och jag var ganska möra när vi närmade oss etappmålet i Baulne-en-Brie.
Vi övernattade på Auberge de l´Omois. Ett enkelt ställe. Rent och snyggt. Mat serverades vid åttatiden på kvällen.

En mycket sen lunch inköpt på närmaste Supermarket. Det blev bröd, skinka, lite ostar tillsammans med en mycket enkel roséchampagne, som tämligen omgående fick oss på gott humör.
Just då smakade den här roséchampagnen från grannbyn Monthurel alldeles förträffligt. Jag är inte säker på att det skulle bli samma omdöme i en annan situation.

Lite senare på kvällen, som aperitif innan  kvällsmaten, fick vi den här champagnen. Frisk med trevliga toner av citrus, gula äpplen, mineraler och rostat bröd.
Visserligen enkel, men ändå med egen charm. Priset hos odlaren ligger runt 13 euro. Jag dricker det här gärna igen. Det duger alldeles utmärkt som vardagsvin.
Ett enkelt rödvin till kvällsvarden från ett kooperativ i Provence.
Grenache, Syrah, Mourvèdre och Carignan är druvorna som använts.
Det gjorde sig hyggligt till maten. Å andra sidan är det inget jag går i affärer och letar efter.