måndag 20 juli 2015

Brouilly 2014, Descombes

Jag dricker inte så ofta viner från Beaujolais. Det fanns en tid då jag hade en direkt avog inställning, men den har nyanserats en del. I våras drack jag ett ungt Beaujolaisvin från området Brouilly. Jag gillade det och skrev om det här. I samma veva släppte "näthandlaren" Caviste en låda med tre olika viner från Georges Descombes. Det är klart vi nappade!


Alldeles utanför byn Villié-Morgon, mitt i Beaujolais, hittar vi Domaine G. Descombes. Georges tog över familjens verksamhet i slutet på 1980-talet och började omedelbart att ställa om till ett ekologiskt odlande. Idag är alla vingårdarna ekologiskt certifierade. Naturlig jäsning tillämpas. Vid buteljering används en minimal dos av svavel.
Det här vinet är så klart gjort på endast druvan Gamay från lite yngre vinstockar från ett vingårdsläge i Quincié-delen av Brouilly. Granitjord med inslag av kalksten är jordmånen. Jäsning och en kortare lagring på ståltank. Vinet buteljerades i mars 2015 och är tänkt att drickas ungt dvs mellan 2015 och 2017.
Doften är frisk och ungdomlig med en stor portion röda bär främst jordgubbar, hallon och lite körsbär. En nätt liten örtighet och regnvåt grusgång sätter lite extra karaktär på doften.

Smaken har precis som doften de röda bären i centrum. Frisk, med en viss stramhet och slankhet gör att vinet känns väldigt somrigt.
Hyggligt lång eftersmak där örter, mineraler, lakrits och lite sälta dyker upp i små, små mängder.

Ett okomplicerat vin som i sin ungdomsdagar dvs i år mår bra av lite luftning. Jag dricker det här till lite enklare rätter, till charkuteritallriken och som aperitif.

Betyg 3+

Vinet ingick i en låda om två fl vardera av tre sorters Beaujolais som Caviste lanserades i våras. Priset på det här vinet blir ca 125 kr. Och det är det värt!


















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar