torsdag 30 juli 2015

Titari vs La Poja

I början på vecka hade vi besök av våra goda vänner O och R. Precis som oss är dom vinälskare och eftersom jag vet att ett av R:s favoritviner är La Poja, så plockade jag upp en 07.a ur källaren. Jag har gått och fingrat lite på den senaste årgången av Titari. Det är ett par veckor sedan den kom upp från Valpolicella. Den här kvällen kändes som ett bra tillfälle att testa den första flaskan av årgång 2010.

Läsare av denna blogg vet att Brunelli är en av de vinproducenter i Valpolicella, som jag håller väldigt högt. Jag länkar till inlägg som jag skrivit, ett på Amaroneguiden och ett på min egna blogg.
Årgång 2009 av Campo del Titari har jag hyllat rejält bl a här. Druvsammansättning och tiden druvorna fått torka är ungefär de samma som hos 2009:an.
Nu är det så dags för årgång 2010. Jag häller upp vinet på karaff dryga två timmar innan vi ska börja dricka av det.
Redan vid upphällningen snirklar sig en vidunderlig doft upp mot vår nos. Två timmar senare häller jag upp vinet i våra glas och visst är det en doftbomb vi har att göra med.
Vi möts av en underbara mörka bär, en hel del torkad frukt, lite örter och en svag ton av alkohol. Här finns kraft och elegans sammanförda på ett balanserat sätt.
I gommen känns vinet ungt. Ja nästan lite väl ungt. Mörk frukt i form av körsbär, blåa plommon och björnbär är det första vi noterar. Sedan en rejäl omgång torkad frukt med tydliga toner av russin. Det finns betydligt mer av detta i kvällens vin än vad det gjorde i 2009:an. Örter, kakao  och ett inslag av fat kan vi också notera. Eftersmaken är som sig bör lång och en utdragen parad av diverse torkade frukter. Alkoholen är inte helt infångad av frukten, vilket den var i 09.an. Bra syra och snälla tanniner.
Vi sammanfattar detta som ett fantastiskt amaronevin, men det når inte 2009:ans höjder. Fortfarande lite ungt med mycket torkad frukt och lite alkoholhetta.
Betyg 4++
Vinet köptes hos Brunelli för 46 euro. Frakt och sv alkoholskatt tillkommer. På bolaget verkar 2009:an finnas kvar i Beställningssortimentet till 764 kr.

2007 La Poja
Ett vin från producenten Allegrini. Vi har druckit och skrivit om flera olika årgångar. Klicka på resp årtal så ser du vårt omdöme: 20032004, 2005 och 2006.
Nu tar vi oss an den första 2007:an.
Det första vi känner är en intensiv doft av körsbär, men även björnbär, några sv vinbär, en del kryddor och så ett litet inslag från fatlagringen.
I munnen återkommer den intensiva körsbärssmaken tillsammans med blåa plommon och lite andra mörka bär. Det finns ett trevligt inslag av örter och kryddor. Det är ett kraftfullt vin med en bra syra och en hel del tanniner. De senare har med åren rundats av och smånafsar lite försiktigt i gommen. Eftersmaken är lång med en svag ton av torkad frukt, krossade körsbärskärnor, kakao och unset vanilj. Alla fyra runt bordet nickar belåtet. Det här är gott. Riktigt gott!
Jag vill nog påstå att 2007:an är på topp just nu. Den kommer absolut att hålla sig där ett par år, men den som har en flaska eller två hemma får rekommendationen att dricka en nu.
Betyg 5
Den här flaskan köptes på SB för ett par år sedan, priset var då 475 kr.

Till kvällens dessert på jordgubbar blev det en favorit i repris.
Ett pärlande, friskt och lite sött vin, som gör sig alldeles förträffligt till jordgubbar. Sötman och den friska bärsmaken gifter sig på ett underbart sätt med just jordgubbar.
Priset på "Bolaget" är 85 kr och alkoholhalten låga 7%.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar