onsdag 2 mars 2016

Barolo (Massolino 2003) och Pidmont Sauce

Jag hade läst ett recept i tidningen Livets Goda, som jag tyckte lät väldigt gott. Hustrun och jag var ensamma på lördagskvällen. Receptet verkade enkelt att följa, så jag åtog mig att ansvara för kvällens mat. Längst ner i dagens blogginlägg hittar du ingredienser mm.

En maträtt som gjord för Barolo. Vi plockade upp en 2003:a ur källaren.

Massolino är ett familjeföretag som grundades 1896 av Giovanni Massolino i Serralunga d’Alba i Piemonte. Serralunga är en liten pittoresk by 400 meter över havet med ca 500 invånare. Byn är belägen på en av regionen Langhes kullar mitt i hjärtat av Barolos produktionsområde. Giovanni Massolino var en ihärdig och företagsam man som i samband med att han startade sin vinfirma även var först med att introducera elektriskt ljus i byn. På 1930-talet började man att utöka sina odlingar och kom så småningom över riktiga pärlor till vingårdar: Margheria, Parafada och Vigna Rionda. Massolinos vingårdar ligger omgärdade av bergsryggar i en dalgång som skyddar från vind och storm och ger ro åt druvorna som behöver en lång mognadsperiod. 
Massolinos viner görs i traditionell stil med jäsning i låg temperatur och lagring i stora fat av Slavonsk ek.
Källa: www.tryffelsvinet.se/


Massolino tillverkar runt 120 000 flaskor om året.
Det här är deras enklaste Barolo, som det görs 38 000 flaskor av. Druvorna kommer från lite olika gårdar i Serralunga. Vinet har legat runt 30 månader på stora ekfat.

En rubinröd färg med lite småbruna nyanser.

Ingen stor maffig doft, utan mer försiktig, lite inbjudande och triggande aromer. Det finns en angenäm bärig doft där det finns såväl mörkare toner från körsbär som rödare toner från skogshallon och jordgubbar. En lätt örtig touch. I bakgrunden en del rosor och violer.

I munnen känns vinet både slankt och lite småstramt. Vissa mognadstoner tycker vi vinet har fått. Fortfarande med en bra friskhet från den allestädes närvarande syran. Visst nafsar tanninerna i munhålan, men dom har mjuknat och är riktigt inbjudande: "lite mat skulle sitta fint".
Här finns syrliga körsbär, hallon och en fin örtsamling. I eftersmaken choklad, eukalyptos, rosor och lite kvardröjande toner från fatlagringen.
Ja detta är ett riktigt gott matvin. Inte så oerhört krävande eller komplext, men ändå gott. Vi sparade en slatt som vi drack efter maten och då känns det genast stramare. Inget jag klunkar i mig, men njuter fullt ut i små sippar.

Betyg 4

Vi köpte det här vinet 2007 via SB:s beställningssortiment för knappa 1 800 kr för en låda om sex flaskor.Detta var vår sista flaska, kanske den bästa. Visst ska man sluta när det är på topp eller.....

I beställningssortimentet kostar årgång 2011 299 kr.


Hustrun och jag blev väldigt förtjusta i den här rätten. Inte så komplicerad att laga till.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar