fredag 15 juli 2016

2011 Le Sassine. En Ripasso från Le Ragose.

Le Ragose är en producent jag håller högt. Det är faktiskt så att jag gillar allt från deras vanliga Valpolicella till deras prestige Amarone. Det har nu gått nästan fyra år sedan jag skrev mitt första blogginlägg om Le Ragose, då fanns deras viner inte på det svenska Systembolaget utan man var hänvisad till danska importörer. I mitt fall var det Carlo Merolli, som jag köpte vinerna av. Sedan i höstas finns dom på Systembolaget med tre olika viner. Detta tack vare den nystartade importören Vino Conoscenza. I samband med introduktionen i Sverige fanns det också en låda med sex olika viner att prova. Vintankar var så klar på bettet och införskaffade en låda. Strålande viner!
Min recension hittar du här. Du hittar mina tankar om deras Ripasso Sassine årgång 2010 där.
Jag drack årgång 2007 för snart fyra år sedan och den föll mig verkligen i smaken.

Det svenska regelverket gör att vinerna blir dyrare här än i t ex Danmark. I förra veckan när jag ändå hade vägarna förbi Carlo Merolli så blev det ett köp av diverse godsaker från Le Ragose, mestadels sådant som den svenske importören ännu inte tagit in. De senaste årgången av Ripasson Le Sassine fick också slinka med. På senare tid har det inte blivit särdeles många Ripasso i Vintankarhemmet. Skälet är helt enkelt att de flesta är ganska karaktärslösa i sin strävan att vara "Amarone-light". Undantag finns. Le Ragosre är ett sådant.
Enligt Thomas Ilkjaer är det här vinet navet i deras vinproduktion. Vinet har sedan 1978 gjorts enligt ripassometoden. Druvbasen är 50% Corvina, 20% Corvinone, 20% Rondinella samt en allsköns blandning av druvor som forselina, negrara, pelara, barbera, oseleta, croatina och merlot.
Vinet har fått mogna i ett år på ståltank, sex månader på 50 hl fat av slavonsk ek samt ett år på flaska innan det släpps ut på marknaden. Det är inte särskilt lång tid det fått på ekfat och förmodligen är det detta som gör att vinet blir mindre amarone-lik och istället får en egen karaktär. Något som Vintankar uppskattar.

I doften är det mörka körsbär, lite svarta vinbär, läder, våt jord och piptobak vi noterar.

I munnen känns vinet betydligt lättare än många andra ripassoviner. Här finns också en tydligare syra och även mer  distinkta tanniner, som ger vinet mer stramhet och ryggrad.
Den mörka frukten, främst körsbär och skogsbär, tar rejäl plats. En fin liten örtsamling och lite, lite torkad frukt (inga russin mer fikon, dadlar) anar vi oss till. I eftersmaken är den mörka frukten tydlig och samspelar bra med  en finstämd bitterhet från mörk choklad och krossade körsbärskärnor.

Detta är en Ripasso som återigen presterar på ett sätt som jag verkligen gillar. Ett riktigt bra matvin!

Betyg 4

Betalar man vinerna från Sverige och sedan åker och hämtar dom så tillämpas MyntUnionKronor dvs DKK=NOK=SEK. Skickas vinerna till Sverige tillkommer frakt och alkoholskatt.
Jag betalade 125 MUK. Nu verkar det vara årgång 2012 som gäller.
På "Bolaget" är priset 259 kr för årgång 2010.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar