söndag 11 september 2016

Sortimentsprovning med Cask Moestue. Del 2

Måndagens sortimentsprovning med Cask Moestue var en riktigt trevlig historia. Ett flertal viner sticker ut något alldeles extra. Deras champagner från Duval-Leroy bloggades igår. I det här inlägget sammanfattar jag de de andra som gjorde störst intryck på mig.

Två alldeles lysande Brunello från San Felice.
Campogiovanni är en regelbunden gäst hos Vintankar. Levererar alltid bra vinupplevelser och årgång 2011 är inget undantag. Lite ung idag och når inte 2010. Ändå klart köpvärd för sina 351 kr.
Il Quercione är ett par hack upp genom främst sin elegans och komplexitet, men så är den också dubbelt så dyr.
Ett härligt Chiantivin med såväl mörka körsbär som lite syrligare. Örter, läder, tobak och mer frukt. Mer finess än kraft. Väldigt gott. Detta dricker jag gärna igen.
Av de olika Piemontevinerna var det den här trion från Pelissero som jag föll för. En enkel men ändå ljuvlig Dolcetto för 119 kr. Perfekt till vardagspastan. Lite tunt med Dolcetto hemma, så den ska beställas. Barberan och Barbarescon var båda också riktigt bra.

En trippel Barolo från G.D.Vajra. Kanske inte så spektakulära, men levererar stabila Barolotoner.
En läcker, slank rödfruktig sak från Jura. Gjord på druvorna Pinot Noir, Trousseau och Poulsard. Fina örter/kryddor och läckra körsbär, hallon, lingon.
Så tillgänglig och drickbar idag. Finns endast som privatimport för 289 kr. Den här blir jag riktigt sugen på.
Jag har så svårt att hitta rätt bland Bourgogneviner. Det hela slutar alltid med en besvikelse. Men så smakar jag på den här och inser att Bourgogne kan vara hur läckert som helst. Ja, rent av magiskt, men måste man lägga över 1 000 kr för att nå dit?

Amaronenörden i mig fick sitt. Båda från 2010. Båda alltför unga idag, men här finns bra utveckling. Det här är veritabla kraftpaket med extra allt. Mycket fascinerande vin med så många nyanser. I min smak lite för mycket av det bästa i Valpolicella. Men för den som gillar stilen och har rätt plånbok så är det här ett måste om tre/fyra år.
Tre trevliga Rieslingviner. Det är klart Gaisböhl 2014 till höger står i en egen klass. Av de två andra föll Wachenheimer mig mest i smaken. Lite petroleum, mineraler, citrus och honung på näsan. I gommen citrus, gröna äpplen, steniga mineraler och unset honung. En liten kryddighet i avslutet.
En god och trevlig vit spanjor gjord på druvorna Albariño 70%, Loureiro 18% och Caiño Blanco 12%
Ett ungdomligt och friskt vin med citrus, tropisk frukt, päron, mineraler, lite honungstoner och vita blommor i doft- och smakpaletten. Kostar 159 kr och finns endast som privatimport. Gott är det och den ska nog provas.

Ett strålande vitt vin från Bourgogne. Fin frukt(citrus,lite exotisk frukt), läckra mineraler (jord, grusgång), en liten, liten rökighet samt en viss smörighet. Med detta sagt är det ändå en frisk ton som genomsyrar vinet.








Avslutningsvis ett stort tack till Magnus och övriga från Cask Moestue som gjorde den här eftermiddagen så lärorik och intressant.













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar