måndag 31 oktober 2016

Bussola Vigneto Alto 2007. Nr 52 och därmed målgång.

I tisdags tog jag tåget till Stockholm. På kvällen hade jag stämt möte med Toni på Amaroneguiden. Han hade vid sitt besök, tidigare i höstas, hos Tommaso Bussola införskaffat den Amarone som saknades för att jag skulle nå målet om att ha druckit de 52 Amarone som Henrik Ungerth anger i sin bok "Mina Favoriter". Det här projektet tog fart i mars då jag upptäckte att det saknades nio amarone.
Du kan läsa lite mer Projekt Henriks 52 Favoriter.

Väl i Stockholm checkade jag in på hotellet och tog sedan tunnelbanan ut till Huvudsta. Det visade sig att Toni dragit ihop ytterligare sex profiler från Amaroneguiden. Det blev vad som numera går under beteckningen "Bussola Afton". Ett särdeles gott sätt att fira tilldragelsen.
Vi startade med lite Spumante. Årgång 2010. Dosage Zero och 100% Pinot Nero.
Mycket torr med fina röda äpplen, lite citrus, rostat bröd och ett avslut med nötter, aningens lakrits och honung.
Riktigt gott!
Betyg 4
Finns på SB för 390 kr.




Gott bröd, fantastisk olivolja, 10-talet olika salami och skink-varianter samt läckra ostar ackompanjerades av fyra olika viner från Bussola. Eller om det nu var tvärtom.
I utkanten av den lilla byn San Peretto någon mil från Negrar i Classicoområdet håller producenten Tommaso Bussola till. På den 21 ha stora egendomen producerar dom tio olika viner bl a en vanlig Classico, två Superiore, tre Amarone och två Recioto. Det hela tog sin början på 1970-talet då Tommaso började arbeta med sin farbror Giuseppe. Idag är både hustrun och de båda sönerna involverade i familjeföretaget.

2014 Valpolicella Classico
Druvblandningen är Corvina och Corvinone 40%, Rondinella 40%, Molinara 10% samt resterande 10 % är diverse druvor.

Ett slankt vin, men ändå med visst tryck i frukten. Körsbären är väldigt tydliga. Mer ton av röda bär än mörk frukt. Bra syra. Nätta tanniner. En läcker liten bitter ton i avslutet får mig att tänka på körsbärskärnor.
En riktigt bra Classico.
Betyg 3+
Endast tillgänglig via privatimport.
2010 Amarone Classico.
Bussola gör tre amarone. Detta är den enklaste av dom.
Den görs på Corvina och Corvinone 65 %, Rondinella 30% samt Molinara och andra druvor 5%. 25% av vinet får ligga på nya Slavonska ekfat, 25% på amerikanska och franska tonneaux och resterande 50% på begagnade tonneaux. Efter 24 månader blandas vinet.
Både doft och smak domineras av en stor, varm, mörk frukt med körsbär, torkad frukt och lite örter. En liten frisk syra ger friskhet. Tanninerna är alldeles sammetslena.
I eftersmaken kommer mer torkad frukt, mörk choklad med viss bitterhet och lite fat. Här finns en sötma (8 g/l )som gör vinet svårt till mat, men väldigt trevlig som kontemplationsvin.
Betyg 4
Endast tillgänglig via privatimport.

2009 L´errante
Vinet är gjort på druvorna Merlot (30%), Cabernet Franc (50%)och Cabernet Sauvignon (20%).
75 procent av druvorna har fått torka i cirka en månad. Jäsningen sker på stålfat och vinet har sedan fått ligga till sig i ca 6-8 månader på franska tonneaux och nya amerkanska barriquer.
De andra 25 procenten krossas och jäses omedelbart efter skörd. Ett par månader senare genomgår det en andra ripassoliknande jäsning och får sedan ligga till sig runt sex månader på nya franska tonneaux. I november året efter skörd blandas de båda delarna och får vila på tonneaux och barriquer i ytterligare fyra månader innan det buteljeras.
Stor, tät, mäktig i såväl doft som smak. Här finns massor av mörk frukt, svarta vinbär, körsbär och plommon. En hel del torkad frukt med inslag av russin. Alkoholen är fint integrerad med frukten. Trevlig syra och mjuka tanniner. I eftersmaken finns en restsötma som jag stör mig något på.
Visst är det ett spännande vin packat med massor av mörk frukt och andra smaker. Faktiskt första gången jag dricker det, även om jag hört många hylla det. För min personliga del stör jag mig lite på sötman i avslutet.
Betyg 4
Endast tillgänglig via privatimport.

2007 Vigneto Alto
Vinet som saknats och som nu gör att projektet går i mål. Den svenske importören kunde inte vara mig behjälplig i jakten på vinet, däremot fixade vännen Toni Zalbo det hela, då han besökte producenten i höstas. Ja Toni grejade också så att jag fick en 2003:a med mig hem för att hustrun, som varit med på den här resan också skulle få bli delaktig i målgången.

Vinet är gjort på druvorna Corvina och Corvinone 75%, Rondinella 20% och de resterande fem procenten är Cabernet Franc, Molinara, Croatina, Dindarella m fl.
Druvorna kommer från den lilla vingården "Vigneto Alto" belägen 260 m över havet. Vinstockarna planterades på 1970-talet. Druvorna skördas i mitten på september och får sedan ligga och torka tills mitten på januari. Jäsningsprocessen tar närmare två månader. Vinet får sedan ligga på 12 och 25 hl stora fat av Slavonsk och fransk ek i närmare 30 månader.
Årsproduktionen uppgår till 5 000 flaskor.

Den "vanliga" TB Amarone har jag skrivit om tidigare på bloggen bl a i samband med amaroneprovningar på Barrique. Klicka på årtalet så kan du läsa om resp årgång: 2005 och 2006.

Kvällens amarone är i mitt tycke ett par kliv uppåt. Den har en något mer återhållen stil och en än större elegans. Med detta sagt så finns så klart det typiska Bussola-trycket i frukten. Här kan vi nu börja stapla superlativen på varandra.
Doften är stor och komplex med massor av mörka bär. Naturligtvis med mörka körsbär i centrum. Här finns torkad frukt såsom fikon, russin och dadlar. Örtinslaget är tydligt och tillsammans med kakao, lite fat och nötter skapas en triggande, elegant doft.

Smaken är stor och elegant. Visst finns här kraft i frukten, men den blir aldrig överdådig. Hela tiden med elegansen i fokus. Smakerna är många och smyger sig fram i lager på lager: Mörka bär, torkad frukt, plommon, örter, kakao, espresso, nötter. Många smaker men inte allt på en gång. Väldigt tydliga utan att bli ett bombardemang. En trevlig syra gör att vinet får friskhet. Tanninerna är visserligen mjuka och lena, men ändå tydliga och mer påtagliga än i den "vanliga" TB Amarone.
Eftersmaken är en lång utdragen historia och avslutas med den där härliga lilla bittra tonen av mörk choklad.
Alkoholhalten är 17%. Av detta märker jag inget, då den är så väl integrerad med frukten och övriga smaker.
Det är en helt magnefik amarone och därmed en verklig värdig avslutare på det här projektet.
Betyg 5
Endast tillgänglig via privatimport.


Kvällen var inte avslutad i och med detta. Vi gick nu över till en "Kladdkaka" som Toni fixat. Enligt det här receptet.
2011 Recioto
Smaken är söt, men med en friskhet som riktigt bra recioto har. Torkad frukt (russin, fikon, dadlar), mörka körsbär, kakao och kaffe är smaker som vi ögonblickligen noterar.


Peagna
En passito gjort på torkade druvor av Garganega 75%, Chardonnay 14%, Trebbiano 5%, Saorin 3%, Bigolona 3%
Sött, friskt, med äpplen, lite citrus, toner av vanilj, karamell, muscovadosocker.
Två viner fick runda av kvällen. Den här drack jag i våras och därför hänvisar jag till vad som skrevs då.
2011 Cruino
Vinet är gjort på druvan Corvina till 100%. Druvorna har fått ligga och torka ett kortare tag. Det har också fått ligga till sig i runt ett år på franska barriquer.
Frisk i smaken med tydliga körsbär. lite torkad frukt, mineraler och ett avslut som jag förknippar med krossade körsbärskärnor.













Slutligen ett stort tack till Toni som upplät sin vinkällare, ordnade med viner och som arrangerade den här överraskningsaftonen. Christer, Isak, Kenta, Daniel, Thomas och Tobbe bidrog alla med diverse läckerheter och gjorde denna Bussola-aftonen till en milstolpe i min Amaronevärld.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar