måndag 14 november 2016

2004 Bernard Hatté et Fils Special Club Grand Cru Brut

Sonen med flickvän besökte oss förra lördagen. Vi hade handlat Rödtunga och Räkor från Martins Fiskbil i Frillesås. Ur källaren plockade jag upp vår sista flaska av den här champagnen som jag hyllat bl a här och här.
Den är gjord på lika delar Pinot Noir och Chardonnay. Den degorgerades i september 2011. Bernard Hatté har sin verksamhet förlagd till byn Verzenay. Dom lämnade samarbete i "Special Club" 2005, så årgång 2004 var den sista med den beteckningen. Numer heter den Millésime Cuvée Benjamin och görs precis på samma sätt som den champagnen som var en "Special Club".

Doften är hyfsat stor doft med toner från gula och röda äpplen. Här finns också ett försiktigt inslag av mariekex och mineraler som går åt såväl våta stenar som snäckskal.

I munnen är det de gula och röda äpplena som dominerar. Sedan jag senast drack (2013) den här champagnen så har det framkommit tydliga mognadstoner liksom inslaget av lite bokna äpplen.
Jag är svag för den där bokna tonen. Den har fortfarande en härlig komplex smak med lite citrusvarianter, smultron, mineraler, aningens brödighet och en nätt samling örter. Syran har trots mognadstonerna en bra friskhet. Knastertorr har den aldrig varit utan väldigt tillgänglig. Någon skulle nog vilja säga att klunkabiliteten är hög.
Eftersmaken är lång med blodgrape, röda äpplen, mera örter och en näve mineraler samt någon liten sälta som attribut.

Betyg 4++

Jag fick för fyra år sedan den här som ett varuprov. Vi smällde ganska omgående av korken. Hustrun och jag gjorde båda tummen upp. Det resulterade också i detta blogginläg.
Några dagar senare knappade jag in en beställning på några flaskor. Priset då var 319 kr på Systembolaget.
Detta var vår sista flaska.
På SB finns nu årgång 2009 av Cuvée Benjamin dvs den som görs på samma sätt som Special Club. Priset är 310 kr. Den måste vi testa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar