onsdag 8 februari 2017

2008 Amarone Roccolo Grassi

Jag drack för några veckor sedan årgång 2009 av RG:s Amarone. En helt OK amarone, men av Roccolo Grassi förväntar jag mig mycket mer än bara OK. I somras drack deras 2007. En näst intill perfekt Amarone. Bara så in i bänken bra.
Årgång 2008 har jag endast testat en gång och det var på den magiska provningen på Enoteca Valpolicella på våren 2015. Det är klart att efter två så olika upplevelser som årgång 2007 resp 2009 gav mig, så måste jag bara testa årgång 2008. Sagt och gjort i helgen följde hustrun och jag den under
tre dagar.


Det ska sägas med en gång att 2008:an är alldeles strålande. Just nu når den inte 2007:ans höjder, men inte så långt därifrån. Detta betyder så klart att den är överlägsen 2009:an. Den senare förbryllar något. Är det helt enkelt så att Marco inte fick till det med den årgången eller är den bara allt för ung.

2008:an möter oss med en härlig doft av mörk frukt, örter lite torkad frukt, kakao och varsamt behandlade fat. Någonstans mitt emellan mogen och ungdomlig.

I munnen är det packat med smaker av både kraft och elegans, vilket ju har varit Roccolo Grassis adelsmärke. Det startar med en mullig bärsamling av mörka körsbär, björnbär, lite blåbär och hallon. En hel del torkad frukt, dock inte så mycket russin. En liten lättsam ton av örter och kryddor piffar upp smakerna. En bra syra som tillsammans med väl avrundade tanniner ger intrycket att den här amaronen är på väg att lämna det ungdomliga stadiet och på väg in i en läcker mognadsfas.
Eftersmaken är så där amaronelång med söta, mörka körsbär som kombineras med körsbärskärnor och riktigt mörk kvalitetschoklad.

Ordningen är återställd. RG:s amarone 2008 levererar!!

Betyg 5-



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar