måndag 27 februari 2017

Cabernet Franc och Grignolino

Förra helgen drack vi två italienska viner, som vi verkligen gillar. Hög tid med andra ord att dom får en bloggpost.

Eugenio Rosi gör en Cabernet Franc som alltid är en blandning på tre olika årgångar med en tredjedel från vardera året. Denna gången var det årgångarna 11,12,13 som vi drack. Vi har tidigare skrivit om 7,8,9 och om 9,10,11. Du som vill veta lite mer om producenten kan läsa ett inlägg, där bloggaren Ingvar träffar Eugenio Rosi. Du gör det på bloggen Billigt Vin.
Geografiskt befinner vi oss i området Vallagarina några mil nordost om Gardasjön. Ekologisk odling är det som gäller. Är du i trakterna rekommenderas ett besök på konstmuseumet i Rovereto.

I den hyfsat stora doften finns en tydlig mörk frukt bl a svarta vinbär, men också läder, jord och blyertspenna.

Den första lilla klunken får oss att omedelbart dra på smilbanden. Det här är vrålgott. Precis som tidigare gånger vi druckit Eugenio Rosis CF så klickar det till hos oss.
Den fina lite svala, mörka frukten tillsammans med örter, varsamma fat och aningens lakrits (eftersmaken) är ju bara så läcker. Tillsammans med en fin syra och rejäla, men samtidigt eleganta tanniner blir det här ett underbart och perfekt vin till fin-maten. Inte för att jag druckit så många italienska viner gjorda på enbart druvan Cabernet Franc, men frågan måste ändå ställas: "Är detta inte Italiens bästa CF?"
Betyg 4++
Vinet finns inte på Systembolaget. Vår flaska är köpt hos Cibi e Vini för 290 DKK. Nu är det 12,13,14 som gäller och priset har gått upp med enfemma.


Sedan några år tillbaks ber jag alltid Fabio på Cibi e Vini lägga undan några flaskor av Cascina Tavijns nya årgångar. Vi besökte Köpenhamn för 14 dagar sedan och fick med oss våra beställda flaskor. Det firade vi förra helgen genom att öppna en Grignolino från 2014.
Du som vill veta lite mer om producenten och hennes viner kan läsa vad jag skrev för drygt tre år sedan då jag träffade Nadia Verrua från Cascina Tavijn.
Vad jag tyckt om tidigare årgångar hittar du genom årtalslänkarna 20112012 och 2014.

Då jag häller upp vinet är det alltid så att jag hoppar till: Oj vilken ljus färg det har, nästan som lingondricka.

Varje gång jag dricker Nadias Grignolino blir jag alltid på strålande humör. Det är så drickvänligt. Friskt och läskande.
I doften finns en samling röda bär, lite röda äpplen, örter och en förförande ton av rosor.

I munnen slås vi av renheten, charmen, friskheten och drickvänligheten. Först nås vi av en kompott på röda bär: hallon, lingon, syrliga körsbär och röda vinbär. Därpå en del örter och kryddor. En frisk syra och så smånafsande tanniner. Törstsläckande, sa Bill. Charmigt, sa Bull. Så gott, säger Vintankar.

Betyg 4

115 DKK fick vi betala.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar