söndag 26 mars 2017

2014 Ex Anima Syrah

Månadens vin (mars) på forumet finewines.se är en Syrah från USA. Jag brukar haka på och då det den här månaden var en typ av vin som jag sällan dricker, så kändes det ganska självklart att delta.
Det kostar inget att vara medlem på forumet. Det är bara att registrera sig och ta del av diverse nördiga vinmänniskors tankar och åsikter om vin. Just projektet "Låt oss dela en pava över nätet" tycker jag är lite extra kul. Någon av medlemmarna väljer månadens vin. De som har lust deltar genom att köpa en flaska och sedan förmedla sina tankar.

Familjen Thomas förvärvade 2007 vingården San Saba i Santa Lucia Highland´s. Geografiskt befinner vi oss i Californien runt fyra mil sydost om Monterey. Idag omfattar deras egendom knappt 30 ha. Dom odlar Chardonnay, Pinot Noir, Sauvignon Blanc, Syrah och Falanghina. Idag har dom också statusen Sustainability Certification från CCVT (CentralCoastVineyardTeam).

Detta är deras instegs-syrah, som är gjord på tre olika cloner av syrah-druvan. Ambitionen är att den ska uttrycka den rena karaktären av en Syrah odlad i ett svalt klimat.
Den har tillbringat en tid, oklart hur länge, på neutrala ekfat.

Färgen är tät och mycket mörk, nästan svart.

I doften känner vi mörka bär, lite kryddor, lättrökta charkuterier och aningens kakao.
I munnen återkommer den mörka frukten nu i form av björnbär, blåbär, blåa plommon och några enstaka mörka körsbär. Frukten känns solvarm på något sätt. Ett tydligt inslag av svartpeppar noteras. Tanninerna biter utan att de blir alltför närgångna. Tillräckligt med syra för att vinet inte ska kollapsa.
Eftersmaken är av medellång karaktär med mer solvarm mörk frukt, en viss sötma noteras liksom choklad, espressokaffe, lakrits. Dessvärre har avslutet en liten besk, grönaktig ton (grön paprika). Det senare förstör helhetsintrycket något.

Ett helt OK vin utan att för den skull glänsa. Ett vin som mer drar åt södra Rhone än norra genom den solvarma frukten. Jag kan visst tänka mig dricka det här igen samtidigt som jag inte köper på mig fler flaskor.

Betyg 4-

På "Bolaget" vill dom ha 260 kr för det här vinet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar