tisdag 14 mars 2017

Amarone 2007 från Bertarole och Allegrini

Årgång 2007 för Amarone har varit en väldigt bra årgång. I sin struktur lite mer elegant än vanligt. Jag tycker mig också ha märkt att många nu vid tio års ålder har börjat nå sin topp. Under 2017 kommer jag att prova mig igenom mina 2007:or. Jag tycker också att 2006:orna har en bättre lagringspotential, så dessa få vila något ytterligare år.
Så här långt har jag under 2017 druckit:
Speri och Rosson, Villa Canestrari Riserva 1888 och Costasera Riserva

Den gångna veckan blev det två nya 2007:or. Till CL-fotbollen var det Bertarole som vi avnjöt.
En liten producent i utkanten av Fumane. Vi har besökt Bertarole ett flertal gången och alltid fascinerats av den glädje och entusiasm som ägarsonen Marco Venturini förmedlat. Ett av våra besök kan du läsa om här.

Druvsammansätnningen är 30% Corvina, 40% Corvinone, 20% Rondinella samt 5% vardera av Dindarella och Croatina.
Vinet har lagrats först på ståltankar i 4-5 månader, därefter ca 30 månader på slovenska ekfat och slutligen 10-12 månader på flaska.

I doften hittar vi de typiska amronetonerna dvs mörka körsbär, torkad frukt, örter och kakao, men också läder, jord och mandlar.
I munnen överraskar den med att vara lite slankare än jag förväntat mig. Ändå har smakerna ett fint djup med en del mognadstoner. Här finns läckra, söta, mörka körsbär i sällskap med en del mörka skogsbär. Vi noterar också ett visst inslag av örter, lite torkad frukt i form av katrinplommon, fikon, dadlar och några enstaka russin. Visst finns det fortfarande en del tanniner, men alldeles sammetlsena har dom blivit med åldern (10 år). Syran är fortfarande pigg och vital. Eftersmaken är lång med mörk choklad, lite körsbärskärnor och en liten, liten fruktsötma.
Alkoholen (15%) är helt och fullt omslukad av frukten.

Vi gillar den här lite lättare men smakrika amaronen i version Bertarole. Den är helt på topp nu och kommer säkert så förbli i ett par år till.
Betyg 4


Det skiljer bara fyra dagar mellan bilderna på Bertarole och Allegrini. Måndag snö och på fredag vår. Inte ovanligt här på Västkusten.

Allegrini är en av de stora producenterna i Valpolicella. Det är också en av de första Amarone som jag fastnade för. Du som vill veta vad jag tyckt om tidigare årgångar klickar helt enkelt på resp årtal: 2000 2003 2006  2007 2009

Åter till 07:an. Druvmixen är: 80% Corvina Veronese, 15% Rondinella och  5% Oseleta.
Druvorna får lufttorka i 4 månader. I början av januari avstjälkas och pressas druvorna för att sedan macerera i 25 dagar med dagliga överpumpningar. Vinet lagrats i 18 månader på nya små franska ekfat. Därefter i 7 månader på gamla stora ekfat och slutligen 14 månader på flaska.

Vi har hällt upp två glas som får stå och lufta i nästan två timmar.
I den medelstora doften hittar vi de typiska amaronedragen: Mörka bär, katrinplommon, lite kryddor, romrussin, kakao och en del toner från fathanteringen.

Vi tar en klunk och noterar omgående härliga söta, mörka körsbär, lite andra mörka skogsbär, några kryddor, torkad frukt, russin i likör, kakao och aningens vanilj.
Vi sväljer. Men vad nu......... Ingen eftersmak. Vinet är puts väck. Vi upprepar det hela. Samma resultat. Sällan eller aldrig har jag upplevt ett vin helt utan eftersmak.
Nåväl jag dricker mitt glas. Låter varje klunk få stanna länge i munhålan. Hustrun däremot ger upp och ställer vinet åt sidan.

Vi lider oss igenom Skavlan och slötittar på Kommisarie Banks. Dags att diska glasen och förbereda sig för skönhetssömnen. Hustrun tar en klunk innan jag ska slänga ut resten av vinet från glaset. Hon utbrister "Men här finns ju en jättefin och ganska lång eftersmak". Jag testar också och visst är det så. Fyra och en halvtimma efter upphällning dyker det i eftersmaken upp: körsbär, fruktsötma, russin i likör, hög-procentig mörk choklad med en bitterljuv ton. Ganska läckra toner om du frågar mig. Vilken förvandling. Jag har aldrig varit med om något liknande. Att gå från ingen eftersmak alls till en ganska läcker eftersmak på ett par timmar.

Resten av flaskan dricks upp två dygn senare. Vinet håller ihop på ett mycket bra sätt och med en riktigt fin eftersmak.
Slutsats den här behöver luftning på bortåt 3- 4 timmar.

Betyg 4+

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar