onsdag 24 maj 2017

2010 Camartina från Queciabella

Det har gått nästan 14 dagar sedan vinet dracks och kortet togs. Nu har våren kommit bra mycket längre. Det här var ett riktigt bra vin, så det känns angeläget att plocka fram mina noteringar och få till ett blogginlägg.

Våren 2013 besökte jag Köpenhamn och en provning med viner från Toscana. En av de utställare vars viner jag blev särskilt förtjust i var Querciabella. Jag skrev om mötet med deras marknadsavdelning här. Det hela resulterade i en beställning, då inte alla viner fanns hos Systembolaget fick det bli den danske vinimportören och distanssäljaren Atomwine som jag köpte av.

Vad jag tyckt om deras Chianti Classico kan du läsa här. Turpino, ett vin som lanserades i Skandinavien i samband med Köpenhamns tillställningen skrev jag om här.
Querciabella började väldigt tidigt att tänka ekologiskt. Redan 1998 ställde dom om till Organisk-biologiska odlingsmetoder. År 2000 gick dom över till biodynamiska odlingsmetoder. Inga animaliska produkter förekommer i vinproduktionen och därmed anses deras viner vara veganvänliga.
Camartina är deras toppvin. Det är gjort på Cabernet Sauvignon (70%) och Sangiovese (30%). Druvorna avstjälkas, men krossas inte. Jäsning sker på ståltankar. De båda druvorna jäses var för sig Efter jäsningen får vinet ( fortfarande var för sig) ligga till sig runt ett år på franska barriquer av ek, varav 25% är nya och resterande använts en gång. Nu startar ett intensivt testande om vilka barriquer som innehåller de bästa vinerna. Det är först nu som det blandas till ett vin. Den slutliga blandningen får sedan ytterligare ett år ekfat.
Det görs cirka 12 000 flaskor av Camartina.

Vi möts av en stor doft med många nyanser. Vi känner svarta vinbär, lite körsbär, en del blå plommon, ett fint knippe nyplockade örter, piptobak, läder och någon liten ton av espressokaffe.

I munnen känns vinet lite småstramt. Visst biter tanninerna, men ändå på ett civiliserat sätt. Och visst är syran stor, men ändå aldrig alltför påträngande. Det finns en sådan balans, elegans och harmoni över helheten att vi kan inte annat än imponeras.
Här finns massor av smaker, men inte allt på en gång utan mer som lager på lager. Det börjar med en intensiv frukt, där de svarta vinbären, blåa plommonen, mörka körsbären och blåbären sticker ut. Övergår sedan i finmalda örter och steniga mineraler, fortsätter med finstämd vanilj och lakrits, för att i avslutet återkomma med frukt och bär. Fast nu i en liten ljusare framtoning: tranbär och syrliga körsbär.

Ett sanslöst gott vin, som det fortfarande vilar ungdomlighet över. Jag tror det kommer att växa ytterligare, så min återstående flaska ska få ett par år till i ryggläge.

Betyg 5-

Jag köpte den här flaska under 2013 för cirka 399 DKK i en drive som Atomwine hade på viner från Querciabella.
På Systembolaget finns årgång 2008 i beställningssortimentet för 719 kr.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar