tisdag 6 juni 2017

True Colours Cava

True Colours är en Cava som lanserades på Systembolaget i början på året. Priset är 99 kr och fem kronor per såld flaska går till Regnbågsfonden, vars syfte är att hjälpa HBTQ-personer i hela världen.

Producenten Sumarocca har sin verksamhet i området Alt Penedes, beläget några mil sydväst om Barcelona. Hemsidan berättar att dom gör drygt tio olika varianter av Cava.
Den här Cavan är gjord på druvorna Parellada (41%), Macabeo (23%), Xarel lo (27%) och Chardonnay (9%).

En ganska försiktig doft som domineras av citrus, äpplen, grusgång och mariekex.

I munnen känns den frisk men med en liten sötma. Jag stör mig inte på sötman då den balanserar upp av  en fin syra. Precis som i doften är det citrusen och de röda äpplena som dominerar. Här finns en ganska tydlig ton av steniga och lite kalkiga mineraler även lite mandelskorpor. Eftersmaken är medellång och där noterar vi ett trevligt avslut i form av blodgrape, lite nougat och något litet smultron.

En ganska trevlig dryck, som jag mycket väl kan tänka mig dricka igen. Naturligtvis inte jämförbar med champagner av hyggligt snitt, men för sina 99 kr är den ändå OK.
Kommer att köpa på mig några flaskor? Här blir svaret nej!

Betyg 3-


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar